Skotsko 2004 08

Úvod :
   Tady jsou fotky s popisem mé dovolené - projetí (objetí) Skotska na kole - viz mapka s vyznačenou uskutečněnou trasou. Cílem byla krásná krajina, poznat jak to kde vypadá, přivézt si fotky.
Pokud nevíte kde je Skotsko, třeba pomůže tato mapka.
Tady jsou jěště mapky Anglie, Skotska
Cestu jsem uskutečnil mezi 3.8.2004 a 17.8.2004.

Plán :
   Už dlouho, ani nevím proč jsem to Skotsko chtěl prozkoumat. Opět jsem jako dopravní prostředek zvolil kolo, má výhodu že mohu zastavit kdekoli a s focením nejsem nijak omezován, obvykle horší počasí mě neodradilo.
    Koupil jsem si průvodce, mapu, vyhledal pro mě zajímavá místa a pokusil se je proložit trasou. Samozřejmě že to nešlo, nechtěl jsem moc kličkovat - některých cílů jsem se vzdal. Výsledkem byl jakýsi itinerář - viz plán trasy.
   Teď to chtělo vyřešit dopravu - poslední dobou jsou levná letadla tak jsem se rozhodl pro letadlo. Protože jsem se pro pořízení letenek rozhodl asi až měsíc před odletem, tak už nešly sehnat levné (neustále všude inzerované) letenky. Nemohu chválit kancelář ČSA v Praze - pracovnice sice na mou otázku zdali jsou letenky ASI na ... odpověděla, našla jen spoj přesně na datum který jsem vyslovil - cena byla asi 10500 Kč - nabídla totiž první spoj který měl volno, bez ohledu na cenu, nesnažila se najít spoj třeba o den jindy ale levnější - měl jsem pocit že se jí nechtělo si "přidělávat práci". Nakonec jsem letenky koupil přes Studentagency. Tam mi našli spoje (tam a zpět) za 6500 Kč (linkou ČSA), jestli byly o nějaký den dříve či později než můj asi termín mi bylo jedno, doba mezi příletem a odletem zůstala taková jakou jsem chtěl. Dobu pobytu jsem pro jistotu zvolil asi o 4 dny delší než mi vyšla z plánu trasy, proto abych měl rezervu - nemusel třeba jezdit v dešti, nakonec jsem z této rezervy využil 2 dny.
   Jel jsem sám, jednak proto že hned tak někdo z českých lenochů by takovouto cestu nezvládl, taky proto že jsem chtěl hodně fotit kdekoli mě napadne a to by se někomu jinému nemuselo líbit - brzy vstávat a pak na cestě být zdržován.

Příprava :
   Přestože se zahradní plachta 2x3 m jako "přístřešek" v Alpách zcela osvědčila, tak jsem koupil stan. Důvodem byly zprávy o protivných muškách midges - neviděl jsem jinou možnost než stan s jemnou síťkou. Poslechl jsem doporučení a koupil i moskytiéru - na hlavu. Nevzal jsem si žádný repelent - prý na midges málo co funguje, prý žádný náš přípravek. Spacák jsem si vzal ten který používám v létě - extrém -12 st. C - vzhledem ke stanu by asi stačil slabší, ale takový jsem neměl.
   Jak rozebrat kolo už mám vymyšlené z r. 2003 - z dovolené v Alpách, použil jsem i stejný vak na kolo. Vzhledm k dalšímu zavazadlu - stanu jsem se ho rozhodl umístit na přední nosič - ten jsem musel koupit. Koupil jsem na něj i vhodnou malou tašku která se dobře vejde na přední nosič i posloužila jako příruční zavazadlo v letadle.
   V Alpách se sice osvědčila malá solární nabíječka (na 6x AA), ale vzhledem ke Skotskému počasí jsem se na ní nechtěl spoléhat (na dobíjení baterií pro digitální foťák), koupil jsem dynamo - přesněji alternátorek na kolo a udělal usměrňovač - mohl jsem nabíjet jak baterie tak databanku. (6V "dynamo" při vyšších otáčkách dá klidně 12V). Vezl jsem i lihový vařič a nějaké další drobnosti.
   Oblečení jsem jako obvykle moc neměl - 2x kraťasy, 2x tričko, slabý rolák, tepláková souprava, větrovka šusťákové kalhoty a nějaké spodní.
   Moc jídla jsem nevezl kvůli váhovému limitu letadla, správně jsem očekával že tam budou velice drahé salámy - ty jsem si vezl. Nedám dopustit na zásoby vody, tentokrát jsem měl nádoby asi na 4.5 litru.
   Nevezl jsem žádné zvláštní náhradní díly na kolo pro případ poškození v letadle, doufal jsem že v Edinburgu kam jsem letěl by se třeba dráty daly sehnat. Když teď na to vzpomínám, tak jsem si vlastně za celou cestu nikde žádného obchodu s kolama nevšiml - na kolech tam moc lidí nejezdí. Zdá se že jsem vše udělal správně, možná jsem měl i štěstí, nic mi nechybělo.

Cesta :
mapka s vyznačenou uskutečněnou trasou

Protože by tato stránka byla příliš rozsáhlá, tak jsem se rozhodl cestu dále rozdělit po dnech.


např. letadlo na Ruzyni
den 1
První den jsem letěl do Edinburgu a započal cestu - viz mapka 1.

např vodopád na Leny
den 2
Druhý den jsem dopoledne čekal ve stanu až přestane pršet, odpoledne se vydal na cestu a dojel na okraj hor - viz mapka 2.

např. jezero Tay
den 3
Třetí den jsem jel horama, podíval se na zámek Blair. - viz mapka 3.

např. jezero Laggan
den 4
Čtvrtý den jsem jel horama, kolem jezera Lochness, přes Inverness a po pobřeží - viz mapka 4.

např. most u Culrain
den 5
Pátý den jsem jel pahorkatinou, podíval se na vodopád na říčce Shin, vrátil se k pobřeží a pokračoval po něm - viz mapka 5.

např skály u Duncansby Head
den 6
Šestý den jsem zpočátku čekal až zeslábne mlha, pak jel po pobřeží přes Wick, na nejsevernější výběžek skotska. - viz mapka 6.

např. pláž u Durness
den 7
Sedmý jsem jel po severním pobřeží - z Dunnet do Durness - viz mapka 7.

např. kopec za Kylesku
den 8
Osmý den už jsem se stočil k jihu - jel jsem po západním členitém pobřeží z Durness do Ullapoolu - viz mapka 8.

např. Invere Gardens
den 9
Devátý den jsem jel přibližně po západním pobřeží na jih z Ullapoolu po Kinlochewe, navštívil jsem botanickou zahradu Invere Gardens - viz mapka 9.

např. zátoka Carron
den 10
Desátý den jsem jel členitou západní částí Skotska z Kinlochewe, do Invergarry - viz mapka 10.

např. krajina u Kinghouse
den 11
Jedenáctý den jsem jel z Invergarry zpočátku údolím, později pěknýma horama až k Tarbetu (u Loch Lomond) - viz mapka 11.

např. Glasgow
den 12
Dvanáctý den jsem jel z Tarbetu přes Galsgow k Edinburgu. - viz mapka 12.

např. Edinburg
den 13
Třináctý den den jsem si jel prohlídnou Edinburg. - viz mapka 13.

např. místo kempování
den 14
Čtrnáctý den den jsem se jen potuloval po okolí ubytování u Edinburgu - viz mapka 13.

např. letadlo na Ruzyni
den 15
Patnáctý den den jsem sbalil a z Edinburgu jel domů - hurááá - viz mapka 13.

Závěr :
Podařilo se mi uskutečnit prakticky celou plánovanou trasu, s kolem jsem neměl vpodstatě žádné problémy, zadní plášť vydržel tak tak. Počasí bylo vcelku dobré - přes den téměř nepršelo, ale často bylo zataženo nízkými těžkými mraky, někdy foukal silný vítr, v noci mnohdy dost pršelo. Obávané mušky midges nezklamaly - téměř si nedokážu představit v období kdy jsou jít do Skotských hor pěšky - už vím proč jsem na žádném kalendáři s fotkama ze Skotska neviděl žádné fotky hor, jezer z léta - jeďte tam jindy. Moc cyklistů tam nejezdí - jednak asi kvůli počasí, pak tam vpodstatě není moc rozumné jezdit na kole - silnice jsou úzké, bez krajnic jako u nás, někde s velice hustým provozem. Sem tam nějaká "cyklostezka" kterou jsem viděl ze silnice byla plná střepů, ale jsou tam i jiné cyklostezky které jsem nevyhledával. Asi tam tedy nebude příliš mnoho cyklo-obchodů. Přivezl jsem si spoustu fotek, jsem rád že jsem se tam podíval, ale letenku a pas jsem střežil jak oko v hlavě - ani náhodou jsem tam nechtěl zůstat. Je tam sice téměř vše oploceno, ale lidé tam jsou vstřícní, ochotní. Země je to hezká, barvy přírody tam jsou sytější - zelená zelenější, modrá mořejší, ALE !!! jen když je hezky.


Skotsko - fotky

nahoru